A nyomozók hátborzongató felfedezést tettek az Air India 171-es járat júniusi katasztrófájának előzetes vizsgálata során, amelyben 260 ember vesztette életét. A tragédia az indiai Ahmedabad városában történt, alig 40 másodperccel a felszállás után.
A 12 éves Boeing 787 Dreamliner felszállásakor mindkét üzemanyag-szabályozó kapcsoló hirtelen „cut-off” (leállított) állásba került – ez normál esetben csak leszállás után történhet meg. Azonnali teljesítményvesztés következett be, és a hajtóművek üzemanyagellátása megszűnt.
A pilótafülke hangrögzítője rögzítette, hogy az egyik pilóta megdöbbenve kérdezte társát: „Miért kapcsoltad ki?”, mire az válaszolta: „Nem én voltam.” A felvétel azonban nem egyértelmű abban, hogy ki mondta a szavakat. A repülést a másodpilóta vezette, míg a kapitány felügyelte.
A kapcsolókat gyorsan visszaállították, ami automatikusan újraindította a motorokat. Az egyik hajtómű visszanyerte teljesítményét, a másik viszont csak részben.
Az Air India járata 625 láb magasságig emelkedett tiszta időben, majd lezuhant egy sűrűn lakott városrészre. A baleset India egyik legrejtélyesebb repülőtragédiájává vált.
A nyomozók szerint az üzemanyag-kapcsolókat úgy tervezték, hogy azok véletlenül ne aktiválódhassanak: működésükhöz kézi retesz felhúzása szükséges. Egy névtelen kanadai szakértő a BBC-nek elmondta: „Szinte lehetetlen egy kézmozdulattal mindkét kapcsolót meghúzni, ezért véletlen bekapcsolásuk valószínűtlen.”
A szakértők most azt vizsgálják, hogy szándékos beavatkozás, tévedés vagy műszaki hiba okozta-e a kapcsolók leállását. Shawn Pruchnicki repülésbiztonsági szakértő szerint: „Szándékos volt, vagy zavarodottság eredménye? Ez valószínűtlennek tűnik… nem volt olyan beszélgetés sem, amely arra utalt volna, hogy a kapcsolókat véletlenül választották volna ki.”
„A megállapítás nagyon zavaró – hogy egy pilóta a repülés után néhány másodperccel kikapcsolta az üzemanyag-kapcsolót” – mondta Peter Goelz, az amerikai NTSB egykori igazgatója.
Goelz hangsúlyozta: a hangrögzítőn valószínűleg több információ is van, mint amit eddig nyilvánosságra hoztak.
A rejtély kulcsa a hangfelvételben lehet
A nyomozók szerint létfontosságú, hogy pontosan azonosítsák a hangokat, és rekonstruálják a pilótafülkében történteket a felszállás pillanatától a zuhanásig. Továbbá felmerült, hogy a jövőben kötelezővé kellene tenni a pilótafülkébe szerelt videokamerákat, amelyek rögzítenék, ki hajtott végre egy-egy mozdulatot.
A vizsgálat eddigi megállapításai szerint a személyzet pihent és alkoholmentes volt a felszállás előtt. Azonban a figyelmet most egy 2018-as FAA-jelentésre irányították, amely szerint bizonyos Boeing-modellek üzemanyag-kapcsolóinak reteszelő funkciója hibás lehetett – ez a típus volt jelen az Air India gépén is.
Mivel a figyelmeztetés nem volt kötelező erejű, az Air India nem hajtotta végre az ellenőrzéseket. Pruchnicki így fogalmazott: „Lehetséges, hogy a kapcsoló magától kikapcsol és leállítja a motort? Ha igen, akkor ez nagyon komoly probléma.”
Goelz azonban óvatosabban fogalmazott: „Nem hallottam panaszokat a kapcsolókról a pilótáktól… lehet, hogy csak figyelemelterelés.”
Kishore Chinta kapitány szerint az is lehetséges, hogy a gép elektronikus vezérlőrendszere okozta a leállást: „Ha az üzemanyag-elzáró kapcsolók elektronikusan váltak ki, akkor ez aggodalomra ad okot.”
A motorok nem szennyezett üzemanyagot kaptak – ezt laboratóriumi vizsgálatok is igazolták. A gép Ram Air Turbine (RAT) rendszere automatikusan aktiválódott – ez vészhelyzetre utal, mivel akkor kapcsol be, ha mindkét hajtómű leáll.
Egy pilóta elmondása szerint a repülőgép futóműve sem húzódott be: „Abban a pillanatban, amikor mindkét motor leáll, az ember csak arra koncentrál, hol tudja biztonságosan lehozni a gépet. Ebben az esetben nem volt elég magasság.”
A szakértők szerint a személyzet próbálkozott a motorok újraindításával, de túl kevés idő állt rendelkezésükre.
„A jobb oldali motor nem volt képes felgyorsulni, és a tolóerő nem volt elég. Végül mindkét motort futásra állították, de ez már túl késő volt” – összegezte Pruchnicki.
A végső válaszokat a pilótafülke hangrögzítője és az adatok részletes elemzése adhatja meg. A nyomozás továbbra is folyamatban van.
forrás: twice.hu